onsdag den 8. februar 2017

Dråber

AF Hanna Brabrand Henriksen

52 sider mellemgaard

Forfatteren har tidligere udgivet digtsamlinger bl.a Dage, sprækker og så har hun bidraget til antologierne Kvindestemmer og Lyriske stemmer.

Samlingen indeholder 48 korte digte. Fælles for dem alle er, at de er tanker og sansninger. Dvs. digtene er tanker bygget op om de sanser, der er vækket hos fortælleren, indimellem sat ind i en relation eller oplevelse. Forfatteren lover: "Digtene er dråber, der trænger ind igennem sindets sansehvirvel. En dråbe kan rumme myriader af liv." Fælles for dem alle er dog indblikket i fortællerens inderste.  Feks. 

10
"Ord blev kastet
mod et skrøbeligt net
slangen sneg sig ned
og vi blev væk
i hinandens mørke"

40
"Kønsløse knogler
side om side
ingen tog notits"

48
"Er gået over til reprisen
bestemmer selv handlingen nu
skraber slimen af fingrene
og stiger op
på det højeste bjerg
her er smukt"

Samlingen er som nævnt lille, dels i antal men også i fylde. Derfor var den også hurtigt læst, og jeg må desværre sige, at den ikke evnede at fange mig. Bortset fra nogle få digte, jeg virkelig kunne føle og relatere til, så efterlader samlingen intet aftryk hos mig. Trods de få lyspunkter og den røde tråd fik jeg desværre slet ikke fat i nerven.


© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar