fredag den 10. februar 2017

En femte årstid

AF Torkil Damhaug


588 sider Modtryk

Torkil Damhaug har arbejdet som psykiatrisk overlæge flere steder men er i dag fuldtidsforfatter. Den prisvindende forfatter har begået flere psykologiske thrillere men dette var faktisk mit første møde med hans værker. Læs mere om forfatteren her

I en lille norsk Bygd ligger en nedlagt tagpapfabrik. For år siden var den rammen om bygdens arbejdskraft, men den har ligget øde i mange år - næsten lige siden der i 1978 skete en voldsom ulykke på fabrikken. Nu, 40 år senere er fabrikken igen rammen for nogle af bygdens indbyggere. De unge tager til den nedlagte fabrik for at afsøge grænser og det får fatale konsekvenser. Da de opdager en skolekammerat på fabrikken, beslutter de at straffe ham for at forfølge dem, og lukker ham inde i kæleren på en råkold efterårsaften. Men de unge mennesker har forregnet sig, og da det går op for dem, at de faktisk har rødder helt tilbage til den fatale ulykke i 1978 er det allerede for sent for dem. For terningerne er kastet, det der er lignede en vennegruppe, bliver splittet og alvoren rammer, da to af de unge forsvinder sporløst. Hvorfor er de unge forsvundet, er det sket frivilligt, er også de resterende fra gruppen i fare og ikke mindst, hvorfor? Det er bare nogle af de ting, politiet og familierne tumler med, og da der synes at ligge et net af løgne og hemmeligheder over bygden, bliver det mere end svært at finde hoved og hale i det hele.

Handlingen er opdelt i skiftende fortællere. Primært Ann og hendes far Bjørn, fortæller om dagene inden forsvindingen, men de fortæller også fra hver deres side om forsøget på at binde sløjfer, vinde over ondskaben og ikke mindst, hvor langt et menneske er parat til at gå i bestræbelserne på at redde sig selv og dem, de holder af.

Persongalleriet er forholdsvis småt, det giver rum til solide portrætter - og det skal jeg love for, at forfatteren leverer. Samtlige figurer er spillevende, yderst realistiske og så kunne de være du og jeg. Politiets del er ikke stor, handlingen har sit centrum hos de involverede, men det, der er omkring politiet er realistisk og levende.

Plottet holder - hele vejen. Dette er en psykologisk thriller, der har sit omdrejningspunkt i figurernes indre, og jeg må bøje mig i støvet, for denne forfatter skriver så fuglene synger og gruen render ned af siderne. Jeg blev hevet ind i fortællingen og var faktisk ikke i stand til at komme ud igen, før sidste linje var læst. Det er spændende, virkelig velkomponeret og bygget så solidt op, at læseren bare er nødt til at vende en side mere - og en mere.

Jeg kendte som nævnt ikke Damhaug inden jeg læste denne thriller. Det betyder, at jeg kan stå inde for selvstændigheden i romanen, og samtidig betyder det, at jeg har fået øjnene op for endnu en norsk perle. Jeg skal afgjort læse mere fra denne hånd, og vil naturligvis påpege, at dette er kræs for kendere, en mustread for trhillerfans.


© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar