torsdag den 1. juni 2017

Holdt for nar

AF Harlan Coben


333 sider gads forlag

Så er han tilbage med endnu en dansk oversættelse, denne bestsellerforfatter, der har begejstret læsere verden over også her i Danmark. Se mere om forfatteren her Jeg har været med på de seneste tre danske udgivelser og må sige, at Coben så afgjort er vokset i min optik, og derfor var min forventninger faktisk også pænt store til denne nyeste.

Maya Stern er lige blevet enke efter hendes mand, den karismatiske og meget rige Joe, blev skudt og dræbt under en aftentur i Central Park. Faktisk er det som om Maya samler på ulykker, for det er ikke mere end fire måneder siden, at hendes elskede søster Claire blev mishandlet og dræbt og læg så dertil at Maya blev tvunget ud af hæren efter en "episode" i Mellemøsten. Maya var elitepilot og soldat helt ind i hjertet og nu er hun så enke, alenemor til toårige Lily og martret af natlige lyd-mareridt om den episode, der kostede hende jobbet. Nogle uger efter at have begravet Joe vender hele verden på hovedet for Maya, for på det Nanny-cam (skjult overvågning af barnepiger) som Maya har fået installeret i huset, ser hun pludselig hendes afdøde mand Joe, og han sidder spillevende og leger med deres datter i sofaen. Men, hvordan kan det lade sig gøre? Har Maya hallucinationer, er Joe slet ikke død eller er der nogen, der leger med Maya? Og da hun kort efter opdager, at hun bliver overvåget af en rød bil, så bliver Maya nødt til at finde ud af, hvad der foregår. Er hun og datteren i sikkerhed, og hvad med søsterens mand og børn?

Harlan Coben skriver psykologiske thrillere, de er herligt blottet for blodbade og de værste jagter og figurerne har ikke super kræfter. Og den linje viderefører han til min store glæde også her i Holdt for nar. Derudover skriver han i et herligt letlæseligt sprog, og evner at fange sin læser og fastholde flowet. 

Samtlige figurer, mænd, kvinder og børn er spillevende, realistiske og lige til at krybe ind under huden på - så det gjorde jeg. Jeg var til stede i dette univers, lod mig tage ved hånden og blev ført solidt gennem en stærk beretning om overklassens mange magtmidler og den elitæres kamp mod samme. Politiets arbejde er realistisk, plottet er godt skruet sammen, det giver herlige overraskelser og endelig er det også en fortælling om et sind, der på mange måder er plaget

Egentlig er jeg faktisk ikke særlig begejstret for alt det der "soldater noget" som denne roman er fuld af, og alligevel  ender jeg ud med at give min første fem-hjertede anmeldelse til Harlan Coben - hvorfor? Fordi denne roman simpelthen er så helstøbt i både fortælling, plot og bundsolide figurer. Der er ikke ret meget der skurer og i det hel taget nød jeg bare Cobens solide levering af endnu en psykologisk thriller med helstøbte figurer. 

Kender du ikke Harlan Coben så kom endelig med indefor i hans solide paykologiske fortællinger, da hvert bind er selvstændigt kan nye læsere sagtens begynde her. Kendere kan godt begynde at glæde sig til endnu en stærk læseoplevelse, og jeg vil så læne mig tilbage og vente på mere - for Coben er så afgjort hoppet højere op på min liste.



Tidligere anmeldt her på bloggen:


Den fremmede - Læs anmeldelsen her

Bliv hos mig - Læs anmeldelsen her

© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar