tirsdag den 18. oktober 2016

Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt

AF Helen Lyng Hansen


221 sider gads forlag

Helen Lyng Hansen er sundhedsplejerske og sygeplejerske. Hun har tidligere udgivet en del bøger om de små og deres forældre, bl.a. børn og opdragelse, børn og sygdom og amning og flaske. Læs mere om bøger og forfatter her

Bogen er opdelt i seks hovedafsnit med tilhørende underafsnit. 
1. At være far
2. At være der, når barnet vokser på
3. Parforhold
4. At være forælder alene
5. Netværker er vigtigt
6. Alt det svære at tale om

Bogen henvender sig til kommende/fædre. Det er en faglig og menneskelig gennemgang af psykologisk og fysisk udvikling hos både far og barn. Sproget er herligt letlæseligt og så evner forfatteren at fange og inddrage sin læser, så det hele bliver personligt. Forfatteren lægger ud med at fortælle, at den er blevet til på opfordring fra fædre, der har tilkendegivet,
hvilke emner de gerne ville vide mere om. 

Der tages hul på emner som f.eks. sex, fødselsdepression, berøringer af barnet og det at være alenefar eller far i en regnbuefamilie. Det betyder, at bogen kan læses i helhed eller tages frem efterhånden som der fremkommer tvivl eller interesse for nye temaer. 

Jeg er meget begejstret for formidlingsmetoden, den er levende og vedkommende. Den er oplysende, den guider og kommer med forslag til både samtaler og praktik - og så gør den det, helt uden at pege fingre eller være et doktrin. Her levnes rum til, at den enkelte kan tage de dele, der er brugbare for ham, og bruge efter behov.

Virkelig velskrevet og meget brugbar bog, der med garanti vil glæde enhver far. 
Jeg slutter af med et af de citater bogen er fuld af, nemlig tanker fra fædre:

"Det har overrasket mig, hvor påvirket jeg bliver af, hvordan mine børn har det. Det er sgu lidt mærkeligt næsten at blive rørt til tårer, fordi ens børn gør et eller andet. Og jeg er også overrasket over, at jeg faktisk nyder at synge latterlige børnesange"
                                                                                                                    Far til tre


© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar