torsdag den 13. oktober 2016

Undervejs

AF Tobias Larsen



Denne digtsamling er forfatterens debut. Forfatteren er poet, musiker og spoken word performer, hvor han læser op på hovedbiblioteket i København. 

Samlingen handler om en ung mand, der lever midt i byen og i den grad benytter sig af dens tilbud. Det er musik og våde varer i metermål, og så er det den unge sårbare kærlighed. Men da pigen en dag forlader den unge mand, bl.a fordi han bruger byen, andre piger og de våde varer, mere end han bruger hende, er han pludselig alene, sårbar og har svært ved at finde lyset i livet. Mens han sørger over kærligheden, bliver det atter byen, der lægger baggrundsmusikken til hans videre færd - mod lyset og kærligheden. Om det lykkedes, skal jeg ikke løfte sløret for, men jeg vil derimod bringe et uddrag af det digt, der hos mig, står stærkest:

"Hun sagde:

Hvis du havde bedt mig om det
var jeg blevet[...]

Hvis ikke det havde været 
for  alle dine nætter i drikkemaskinen [...]

Hvis du havde hold min hånd 
når vi sad ved siden af hinanden [...]

Hvis du havde sagt den den gang
var jeg blevet

Og så sagde hun
Farvel"

Samlingen er en herlig sproglig perle, dybe og visualiserende sætninger, der inviterer læseren med indenfor i en ung, umoden, rebelsk og usikker mands liv. Er samlingen selvbiografisk, er den hudløst ærlig, og ellers er den et virkelig fint bud på, hvordan følelserne styrer os alle, og hvordan tanker kan blive til tankeløshed eller tankemylder.
En virkelig solid debut.


© Bognørden


Ingen kommentarer:

Send en kommentar