fredag den 23. december 2016

Altid tilgivelse

AF Anne B. Ragde


327 sider Rosinante

Lån bogen på biblioteket - klik her eller køb bogen hos Arnold Busck - klik her

Den norske forfatter har arbejdet som lektor i masseformidling og er i dag udgivet i 23 lande verden over. Jeg stiftede bekendtskab med hendes værker med netop denne skønne trilogi og har siden læst hele forfatterskabet, og er vild med det. Denne uventede fortsættelse til trilogien, er dermed en fortsættelse jeg havde ønsket og set frem til, men ikke turde håbe på. Derfor kan jeg godt afsløre, at mine forventninger var tårnhøje.

Mere end tre år er gået siden vi tog afsked med Torunn, Margido i Norge og Erlend og Krumme i København. Torunn fik for meget af familiens krav til hende, så hun søgte tilflugt hos Christer, hvor hun har trænet hans hunde og håbet på et ordentlig forhold til ham. Men også Christer skuffer og igen står Torunn overfor et valg: flygt eller find dit rette ståsted i livet. Margido driver stadig sit bedemandsfirma, besøger faderen, der endelig er kommet på plejehjem, og må erkende, at også på bedemands fronten, er der nye tiltag, som bare er nødvendige for, at forretningen kan blive ved med at fungere. Tiltag som Margido ikke er helt sikker på om han kan finde sig til rette med, måske han skal lade sig pensionere? I København ser Erlend og Krumme tilbage på tre voldsomme år, hvor de er blevet fædre til tre skønne børn indenfor tre dage. Alt har været kaos, for kvinderne var krævende under graviditeten og nu, hvor børnene er født, så kommer frygten og kærligheden stormende ind i de to mænds liv. Kort sagt: familien Neschov er endnu engang presset, nu er spørgsmålet så om de kan finde hinanden, eller fortidens mørke, stadig vejer tungt over familien.

Jeg har jo allerede løftet sløret for, at jeg er vild med Ragdes forfatterskab, jeg er også vild med den dysfunktionelle familie, og fandt en meget stor glæde i, at der endelig var, om end uventet, nyt om familien. Og jeg må blot konstatere, det var præcis ligesom at møde en gammel ven efter nogle års adskillelse. Lynhurtigt var jeg tilbage i universet, nød gensynet med figurerne og higede efter at følge dem igen. 

Ragde er sublim indenfor de solide personportrætter, hun evner at fange læseren med sine dybe og hudløse beretninger, om mennesker og familie, på godt og ondt. Neschov familien er vel nok mere mørke og tilbageholdende end de fleste, men Ragde har igen formået at holde mig fanget i en skøn fortsættelse, hvor deres svagheder og forcer kommer til frit skue. Jeg har nydt gensynet, glædet mig over videreførelsen, og synes faktisk den er tro mod de tre første i rækken og så skaber den stadig eftertanke, interesse og underholdning. Og endnu bedre, så åbner den faktisk også døren for, at det ikke er det sidste vi hører til familien. Kender du ikke familien, så er det bare om at komme i gang. En virkelig solid familie krønike, der både underholder og har kant. Mere tak!




Tidligere udkommet i serien om de tre norske brødre:

1. Berlinerpoplerne

2. Eremitkrebsene

3. Ligge i grønne enge

Andre udgivelser:


Arseniktårnet 2009 (beretningen om mor/mormor)

Natønsket 2010 (erotik)

En tiger for en engel 2011


Jeg skal gøre dig så lykkelig 2012

Jeg har et tæppe i tusind farver (beretningen om mors sygdom) 2014  Læs anmeldelsen her

Kold dag i helvede 2016

© Bognørden


Ingen kommentarer:

Send en kommentar