tirsdag den 6. december 2016

Ud af stedet - Vers, rim og eder i udvalg

AF Evy Konigsberg



Forfatteren bor på Nørrebro med sin amerikanske mand, som hun vistnok er gift og har to børn med. Tidligere bosat i New York med job på et reklamebureau.

Denne forfriskende rimdigtsamling er opdelt i otte afsnit: Op af dagen - I alverden - På færde - Af sporet - På skrift - Af skrift - I sig selv - Op i røg. Herunder vrimler digtene frem i en lind strøm. Det er digte om livet, livsanskuelser og hverdagens op og nedture. F.eks:

STØRRE:

"Hold nu din fede kæft
Din ubehøvlede stymper
Jeg ved sgu da ikke hvorfor
Dit tøj krymper og krymper
Kunne det tænkes at du
Simpelthen er blevet større
Det har i hvert fald ikke noget
Med vaskemskinen at gøre"

OM NATTEN: 

"Natten kommer uventet nu
Hen på eftermiddagen
Og dér i mørket lurer noget
Som gør mig rædselsslagen
Alt det skjulte, det puttede
Det hemmelige, det gemte
Alt det kommer frem i mørket
Netop som man har glemt det"

ERNEST HEMMINGWAY:

"Hemmingways adjektiver er få
Og det er sådan set fint nok
Jeg forstår, hvad han mener
Mens andre går adjektivamok
De beskriver så det synger
Og for nogen er det skønt
Men jeg holder op med at læse
Så snart de får begyndt"

Jeg kommer nok ikke til at sætte lyrik så højt som jeg sætter romanernes fordybelse. Men jeg er efterhånden ved at komme ind under huden på denne genre, og så er det jo herligt at blive præsenteret for en humoristisk, skæv og skøn omgang som denne samling. Den er så herlig nede på jorden i både sprog og indhold, at jeg hele vejen igennem har både grint og kunne nikke genkendende til flere episoder. 

Den er gravalvorlig i snakken om døden og svigtene, skøn i sin selverkendelse af manglen på det perfekte og herlig humoristisk i sin tilgang til de forkælede børn. Jeg har med andre ord nydt denne samling, meget mere end jeg troede muligt. Så er du som jeg, novise indenfor genren, men vil du med på en forfriskende tur ind i rimdigtets indre, så skal du ikke snyde dig selv for denne oplevelse - top underholdning, igen og igen.



© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar