onsdag den 12. april 2017

Bamse og den kinesiske prinsesse

AF Jan Mogensen

35 sider e-bog Eudor

Jan Mogens er autodidakt forfatter og illustrator. Han debuterede i 1981 med Har du sover godt, Bamse? og siden har Jan Mogenssens børnebøger om Bamse gået sin sejrsgang i mange lande. Og nu er tiden så kommet til at digitalisere serien. Der er nu 6 titler som e-bøger og jeg anmelder de tre her på bloggen. Læs mere her

Bamse ligger trygt i sin dukkevogn, han er på tur med Jens og Marie. De skal i parken og fodre ænder. PÅ vejen fortæller Jens en historie om en drage og en dejlig prinsesse, og Bamse lytter med store ører. Børnene stopper ved det kinesiske pavilion, hvor Jens og Marie går hen for at spille bold mens Bamse bliver sat i dukkevognen for at se på ænderne. Men Bamse vil ikke bare sidde stille og han hopper op på kanten af dukkevognen for bedre at kunne se... Og vupti ligger han i søen. Men der er hjælp at hente og Bamse møder både dyr og den fineste kinesiske prinsesse, der inviterer ham på the. Og, hvad der så sker, ja, det må du læse videre om i bogen.

Bamse og den kinesiske prinsesse udkom første gang i 1981. Jeg har desværre ikke tidligere stiftet bekendtskab med denne Bamse, så jeg kan ikke sige om illustrationerne er originale, men jeg tror det. Og det fører mig frem til, at netop illustrationerne er tidsløse, virkelig skønne - og faktisk kan fortælle historien uden teksten til hjælp. Det betyder også, at de mindre børn, der endnu ikke kan læse selv, kan se og danne deres helt egen historie, kun ved hjælp af illustrationerne - og det er jeg vild med.

Serien henvender sig til de store før-skole børn ca. 3-6 år. De levner både mulighed for højtlæsning og selvlæsning og altså som nævnt, også mulighed for at lave egne historier ud fra illustrationerne. En fortælling, der rummer spænding, lærdom og feelgood - lige til en hyggestund eller godnatlæsning.


© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar