fredag den 2. oktober 2015

Et bjerg af løgne

AF Steffen Jacobsen


387 sider People´s Press

Jeg stiftede bekendtskab med Steffen Jacobsen da han udgav Trofæ - Jeg var ovenud begejstret og har set frem til trilogiens afsluttende roman. Læs mere om forfatteren her.

Romanen er yderst velskrevet og meget levende, Steffen Jacobsen blæste mig omkuld i Trofæ, for den er usædvanlig rå - på den gode måde. Jeg synes denne roman er på linje med Trofæ, den fanger fra første færd, siderne vender sig selv og spændingen er på plads hele vejen. Nuvel, der er nogle rå passager, men jeg synes de holder sig indenfor linjen.

Dette er tredje roman om privatdetektiven Michael og vicepolitiinspektør Lene. Der er gået et par år siden de to sidste krydsede klinger, da det danske oliefirma Nobel Oil rammer et opsigtsvækkende borings-resultat i Diskobugten i Grønland. Nobel Oils chefgeolog Peter Holm styrter hjem til det danske hovedkvarter for at overgive resultaterne til ejeren. Miljøaktivister har længe terroriseret arbejdet i Grønland og der er nu også alvorlige trusler mod folk i selskabet. Dagen efter hjemkomsten findes Peter Holm myrdet i sit hjem, Lene blive tilkaldt, men på gerningsstedet er også en mand fra justitsministeriet - men hvorfor er de danske politikere interesseret i en Geologs død? Nobel Oil opdager at den USB nøgle Peter Holm havde alle de nye resultater på, er forsvundet i forbindelse med hans død. De hyrer bl.a. privatdetektiven Michael til at opspore USB nøglen, og dermed er Lene og Michael igen på kollisionskurs. For de bliver ved at mødes, gå i vejen for hinanden og ikke mindst arbejder de for hver deres side - eller gør de? Ét er sikkert; inden der er gået ret mange timer, går de hinanden på nerverne, men samtidig bliver det også en ny sag om liv og død - måske deres egen?

Denne tredje i serien er en selvstændig fortsættelse, nye læsere kan sagtens komme ind her, for forfatteren evner at videreføre figurerne uden, at handlingen bliver afhængig af forudgående viden - Dog vil jeg på det varmeste anbefale, at tage dem alle tre, for det er altså spændingsromaner på meget højt niveau.

Jeg var igen helt inde under huden på figurerne, og det var et særdeles godt gensyn. Nu er Lene jo ansat i politiet, og jeg vil meget gerne have realisme i den del, hvis de er til stede. Lene bliver nok en anelse for superwoman-agtig, og hendes handlinger er bestemt ikke altid helt efter bogen - men jeg må bare erkende, at det så afgjort ikke gjorde mig det mindste.

Plottet er nogenlunde let at gennemskue, men også her evner forfatteren at skabe et univers, der både indeholder spænding i handlingen og udfaldet. Jeg var således helt inde i universet til sidste side, og var top underholdt hele vejen.

Alt i alt er Et bjerg af løgne, endnu en Steffen Jacobsen perle. Solid spændingsroman, der holder alt, hvad den lover og mere til. Jeg venter spændt på mere om Michael og Lene.

Tidligere udkommet i serien:

Trofæ & Gengældelsen: Læs anmeldelser her

© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar