tirsdag den 10. januar 2017

Hendes sidste sommer

AF Anna Snoekstra



Hendes sidste sommer er den australske forfatters debut. Hun har længe gået med en forfatter i maven og har studeret creativ writing og film. Hun har både arbejdet med manuskripter til film og teater og har instrueret musikvideoer inde denne thriller debut.

I 2003 forsvinder 16 årige Rebecca Winter. Hun bor sammen med sine forældre og sine tvilingebrødre, arbejder på MacDonalds og har en bedsteveninde og nogle venner fra jobbet. Bec forsvinder på vej hjem fra arbejde og trods en storstilet eftersøgning er hun aldrig fundet. I 2014 bliver en ung kvinde taget for butikstyveri. Hun er desperat for at slippe ud af kniben og husker pludselig, at hun til forveksling ligner den forsvundne Bec. Så kvinden beslutter sig for at blive turist i den forsvundne piges liv. Hun udgiver sig for at være Bec. Egentlig vil hun bare bruge identiteten til at slippe for politiet, men hun bliver faktisk glad for sin nye "familie" og den ene dag tager den anden. Men så begynder hun at føle sig overvåget, politiet begynder at stille krav til hende, såsom DNA ect. og nettet strammes. Spørgsmålet er så om hun skal stikke af eller blive og prøve at finde ud af, hvad der skete med den rigtige Bec. Men uanset hvad hun vælger, bliver hendes liv aldrig det samme og efterhånden forstår hun også, at hendes eget liv kan være prisen for sandheden.

Sproget er herligt flydende og bogens to spor er flettet sammen så spændingen er i top. Bec fortæller om tiden op til hendes forsvinding i 2003 og den nye Bec fortæller om hendes "tilbagevenden" Begge figurer er solidt portrætteret, jeg kom med helt ind under huden på dem, og de fremstår både levende og realistiske. Skiftene mellem fortællerne var med til at fastholde spændingen hele vejen igennem romanen.

Der er en del hængepartier og inkompetence fra primært politiets side. Det er en af mine kæpheste og jeg fraviger som hovedregel ikke dette krav. Men jeg må bare sige, at denne gang købte jeg hele sættet. Jeg evnede at se gennem fingre med manglen, og var ganske simpelt så fanget af handlingen, at jeg kunne lade det passere.

Hendes sidste sommer er solid thriller, sjældent oplever jeg, at jeg er nødt til at fastholde blikket på handlingen for ikke at springe fremad - men dette var faktisk en af dem, hvor jeg faktisk ikke kunne lægge bogen fra mig, eller læse den hurtigt nok.

Er du til psykologiske thrillere så er dette så er Hendes sidste sommer ikke til at komme udenom. Og så må jeg sige, at en debutroman så skarp som denne, lover virkelig godt for fremtidige udgivelser - jeg ser frem til mere.


© Bognørden 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar